Een week lang hebben we ons verdiept in de wereld van muziek. We leerden instrumenten benoemen, instrumenten bespelen, muziek maken met stemklanken,...
De eerste
dag gingen we samen op zoek naar ‘muziek’. Waar kwamen al die sprankelende
klanken toch vandaan?
Uit de radio?
Uit
de muziekinstrumenten?
Uit onze mond?
Onze
zoektocht bracht ons bij een heel leuk prentenboek: ‘Sonnie Boem’. Het verhaal ging
over een kleine jongen die niets liever deed dan muziek maken. Hij trommelde op
de kookpotten, zong slaapliedjes voordat hij in zijn bed kroop,... Op een dag ging Sonnie op ontdekking uit. Hij wou heel
graag weten waar de muziek vandaan kwam. Hij kwam de wind tegen, die muziek
maakte door over de lege flessen waaide. Hij ontmoette de fietser, die muziek
kon maken met zijn fietsbel en een meisje die muziek maakte door haar bal
ritmisch op de grond te stuiteren. Sonnie was teleurgesteld. Hij wist nog
steeds niet waar al die mooie klanken vandaan kwamen. Samen met het meisje
ontdekte hij dat het zijn buik muziek maakte. Had hij een trommel ingeslikt?
Bom bom bom. Neen! Het was zijn hartje dat sneller ging slaan wanneer hij aan de muziek dacht.
In het
verhaal leerden we verschillende muziekinstrumenten kennen.
Eerste leerden
we de blaasinstrumenten benoemen en herkennen: de blokfluit maar ook kosteloos
materialen zoals een lege fles.
De trommels,
tamboerijnen, bloktrommels en de xylofoon behoorden tot de slaginstrumenten.
Ten slotte leerden
we dat je met schuddoosjes, schudeitjes en bellenkransen moet schudden.
Echte muzikanten hebben een partituur waarop zij de muziek kunnen ‘lezen’. We luisterden naar enkele liedjes op de gitaar. Daarna was onze beurt. Enkele klasgenootjes deelden de muziekinstrumenten uit terwijl de juf ons themaliedje op een blad papier neerpende. Ze tekende 6 grote bollen en 3 kleine bollen.
Tikken op de
stokjes, tik tik tik.
Nu een
beetje zachter, tik tik tik.
Heel dicht
bij je oren, tik, tik, tik.
Kun je het
nog horen? Tik, tik, tik.
Trommelen op
de trommel, bom, bom, bom.
Nu een
beetje zachter, bom, bom, bom.
Heel dicht
bij je oren, bom,bom, bom.
Kun je het
nog horen? Bom, bom, bom.
Naar
aanleiding van ons verhaal probeerden we uit kosteloos materiaal een instrument
te knutselen. Dit was een moeilijke opdracht. Onder het wakende oog van de juf
hanteerden we een hamer en probeerden we rammelende kroonkurken op een stuk
hout te bevestigen.Spoedig hadden we allemaal een zelfgemaakte rammelaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.