donderdag 3 januari 2013

Daar zit muziek in!


Een week lang hebben we ons verdiept in de wereld van muziek. We leerden instrumenten benoemen, instrumenten bespelen, muziek maken met stemklanken,...

De eerste dag gingen we samen op zoek naar ‘muziek’. Waar kwamen al die sprankelende klanken toch vandaan? 
Uit de radio?  
 Uit de muziekinstrumenten? 
Uit onze mond? 

Onze zoektocht bracht ons bij een heel leuk prentenboek: ‘Sonnie Boem’. Het verhaal ging over een kleine jongen die niets liever deed dan muziek maken. Hij trommelde op de kookpotten, zong slaapliedjes voordat hij in zijn bed kroop,...  Op een dag ging Sonnie op ontdekking uit. Hij wou heel graag weten waar de muziek vandaan kwam. Hij kwam de wind tegen, die muziek maakte door over de lege flessen waaide. Hij ontmoette de fietser, die muziek kon maken met zijn fietsbel en een meisje die muziek maakte door haar bal ritmisch op de grond te stuiteren. Sonnie was teleurgesteld. Hij wist nog steeds niet waar al die mooie klanken vandaan kwamen. Samen met het meisje ontdekte hij dat het zijn buik muziek maakte. Had hij een trommel ingeslikt? Bom bom bom. Neen! Het was zijn hartje dat sneller ging slaan wanneer hij aan de muziek dacht.

In het verhaal leerden we verschillende muziekinstrumenten kennen.
Eerste leerden we de blaasinstrumenten benoemen en herkennen: de blokfluit maar ook kosteloos materialen zoals een lege fles.
De trommels, tamboerijnen, bloktrommels en de xylofoon behoorden tot de slaginstrumenten.
Ten slotte leerden we dat je met schuddoosjes, schudeitjes en bellenkransen moet schudden.


Echte muzikanten hebben een partituur waarop zij de muziek kunnen ‘lezen’. We luisterden naar enkele liedjes op de gitaar. Daarna was onze beurt. Enkele klasgenootjes deelden de muziekinstrumenten uit terwijl de juf ons themaliedje op een blad papier neerpende. Ze tekende 6 grote bollen en 3 kleine bollen.

Tikken op de stokjes, tik tik tik.
Nu een beetje zachter, tik tik tik.
Heel dicht bij je oren, tik, tik, tik.
Kun je het nog horen? Tik, tik, tik.

Trommelen op de trommel, bom, bom, bom.
Nu een beetje zachter, bom, bom, bom.
Heel dicht bij je oren, bom,bom, bom.
Kun je het nog horen? Bom, bom, bom.

Naar aanleiding van ons verhaal probeerden we uit kosteloos materiaal een instrument te knutselen. Dit was een moeilijke opdracht. Onder het wakende oog van de juf hanteerden we een hamer en probeerden we rammelende kroonkurken op een stuk hout te bevestigen.Spoedig hadden we allemaal een zelfgemaakte rammelaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.